Omzetcijfers 2019* uit de kappersbranche

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
In 2019 telt Nederland bijna 27.000 kapperszaken. De trends die in het drogisterij-, parfumerie- en supermarktkanaal worden waargenomen zijn ook terug te vinden in de kapsalon. Zo groeit de omzet ook bij kappers door verkoop van shampoos, conditioners en haarkuren.

De stylingproducten laten nog geen positieve ontwikkeling zien, waarschijnlijk vanwege de trend van meer natuurlijk gestyled haar. Producten en/of behandelingen die aansluiten op de behoeften van ieders persoonlijke haartype en specifieke wensen worden steeds belangrijker. 

Liever natuurlijk

Ook in de kapsalon blijft het belang van natuurlijke ingrediënten, duurzaamheid en minder milieubelastende producten groeien. Daarom komen er ook nieuwe (niche) merken op de markt. 

1,4 miljard euro per jaar

De omzet is volgens de Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO) voor de totale kappersbranche rond de 1,4 miljard euro per jaar. Het merendeel komt uit de haarverzorging en daarnaast zijn de overige diensten, inclusief verkoop van kappersproducten, goed voor ongeveer 10% van de omzet. De uitgave aan diensten zoals een bezoek aan de kapper lag in december 2019 1,9% hoger dan in 2018. De CBS-index voor de omzetontwikkeling bij de kapper laat in heel 2019 een mooie groei zien.

Verwachting

De consument blijft bepalend voor de groei van de Nederlandse economie. Belangrijk is dat het vertrouwen en de koopbereidheid hoog blijft ondanks onzekerheden als werkgelegenheid, de Brexit en het Coronavirus. Het blijft belangrijk om brick (fysiek) en click (online) met elkaar te verbinden zodat er een meer hybride organisatie ontstaat en dus een samensmelting van winkel & online (customer centric), waardoor de consument op elk moment en overal een positieve winkelbeleving kan ervaren.

Gemak en beleving belangrijk

Advies, gemak en beleving zijn zaken die veel consumenten niet alleen wensen, maar ook verwachten. Net als maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid steeds meer een aankoop bepalen. Alle kanalen blijven naar verwachting van belang voor de verkoop van producten voor de persoonlijke verzorging. Als de economische situatie positief blijft, dan spenderen mensen graag hun geld aan behandelingen en producten voor een goede verzorging en het eigen welzijn. De NCV is dan ook voorzichtig positief ten aanzien van de verwachtingen voor 2020.

 

* deze gegevens zijn gebaseerd op CBS-gegevens, marktdata.nl en Rabobank Cijfers en Trends/Retail update

Bron: Jaarverslag 2019 Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV): https://www.ncv-cosmetica.nl/infocentrum/jaarverslagen/