Feestdagenstyling in jouw stijl

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Klanten verwachten veel van je en van wat je zaak uitstraalt en dat houdt niet op tijdens de feestdagen. Maar hoe pak je uit terwijl je clichés vermijdt? Waar begin je, wat kun je beter niet doen en waar vind je nieuwe ideeën? StyleVision zet 7 tips op een rijtje voor feestdagenstyling waarmee je de feestdagen in jouw salon nog merrier maakt.
  1. Kerst-inspo

Op het moment dat je dit leest heb je misschien weinig tijd meer om je te laten inspireren door al het moois dat op social media aan kerstversiering langskomt, veel salons starten immers al met hun versieringen vlak na Sinterklaas. Toch is het de moeite waard om daar een momentje voor te vinden: wie weet kan je huidige versiering iets extra’s gebruiken of heb je last minute nog een hele salon om te decoreren. Denk aan social media zoals Pinterest of Instagram (zie punt 7), tripjes naar het tuincentrum of woongiganten met sfeerhoeken zoals Ikea. Verleg je grenzen door ook naar de Decembervieringen in het buitenland te kijken; dat is een kwestie van googelen. Wie raakt niet geïnspireerd door versierde bonsai kerstbomen in Japan of een Christmas sushi cake voor je klanten in plaats van chocolade kerstkransjes? Of wens je klanten mele kalikimaka met hawaii-shirts met een kerstprintje, ballen in een palmboom en tropisch getinte glühwein; the sky is the limit!

  1. Bepaal de basis

Maar voordat je helemaal los gaat is het niet onverstandig om in die zee aan ballen, verlichting en slingers over de basis na te denken. En die basis: dat ben jij. Nynke Ott is retailstylist en eigenaar van het bedrijf CreaVision Styling. “Wat ik zie gebeuren is dat veel retailers en mkb’ers in de geijkte kerstferen denken, zonder eerst naar hun bedrijf te kijken. Tegenwoordig is het belangrijker dan ooit dat je hele zaak een eigen identiteit en sterke huisstijl uitademt. Dat komt omdat klanten zijn verwend, van online tot en met de etalage: alles moet kloppen. Met zo’n kloppend totaalplaatje kun je je merk sterk neerzetten.” Ben je een gezellige buurtsalon, meer high end op een A-locatie, een natuurlijke salon met een duurzame insteek of juist een urban business? Wat je ook bent of wilt zijn: zorg dat alles klopt, van a tot z. “Wat je wilt uitstralen begint buiten al”, vertelt Nynke. “Loop daarom eens vanaf de overkant van de straat naar de winkel toe en bekijk, vanuit de ogen van een klant, wat je zaak uitstraalt. Wat is zijn of haar eerste ervaring met jouw salon? Wat zijn je zichtlijnen? Dat zijn de punten waar bezoekers tegenaan kijken als ze zich door je zaak bewegen. Gebruik die kennis voor je versiering en kies alleen voor wat bij jouw concept of huisstijl past.”

  1. Laat je leiden

Decoratiebedrijf Beekwilder aan de Amsterdamse Prins Hendrikkade is misschien wel dé expert als het gaat om decoreren en de professionele markt. Hun kerstversiering aan de gevel is het onofficiële startschot van de feestperiode in de hoofdstad. Roosmarijn Jonker is art director bij Beekwilder en doet continu onderzoek naar trends op het gebied van (feestdagen)decoratie. Heb je geen tijd of geen idee voor een fris, nieuw thema, dan baseer je je net zo makkelijk op de trends die Beekwilder al heeft opgepikt en ontwikkeld. Een heel mooie voor de beautybranche is de trend crafted contrast, vindt Roosmarijn. “Dat is een met de hand afgewerkte bladgoudlook, met pastellen in zachte materialen. Dat past volgens mij heel goed bij de beautybranche en het is ook duurzaam, want de bladgoudlook kun je het hele jaar door gebruiken. We maken hiervoor gebruik van reliëfs uit de natuur: ginkelblad en gouden ranken. Dat wordt gecombineerd met als accent de rozerode trendkleur framboos, wat het geheel heel vrouwelijk maakt en goed aansluit bij salons. Wat betreft verlichting zou ik kiezen voor warmwitte lichtjes op koperdraad: dat staat heel stijlvol en het schijnt niet fel in de ogen van je klanten.”

  1. Recycle & groen

Duurzaamheid blijft een hot topic. Milieubewust versieren betekent denken aan zaken als ledlampjes, tijdschakelaren, het niet inzetten van chemicaliën of spuitbussen, kiezen voor duurzaam geproduceerde items en het adopteren van een biologisch gekweekte kerstboom. Maar duurzaamheid is ook kiezen voor items die lang meegaan: onopvallende displays waar elk seizoen een andere presentatie als eyecatcher op kan worden neergezet. Denk hierbij aan plafondlampen zoals die van het merk Eno Studio, waarin ruimte is opengelaten voor decoratie of de metalen vitrines die je nu overal ziet opduiken en waar je met weinig moeite een mini-etalage voor binnen van maakt. Of gebruik de pompoenen die je in de herfst zo mooi vond nog iets langer, maar dompel ze compleet – dus met steel – onder in goudkleurige, pikzwarte of dieprode verf. Dat behoeft niks extra’s: stapel je geverfde creaties op in een hoek en het is een plaatje op zich. Met het shoppen op Marktplaats, Facebook Marketplace of vintage Instagramshops koop je niet alleen milieubewust, het is vaak een stuk origineler dan wat je in de gemiddelde winkel vindt.

  1. Hele plaatje

Denken in trends is overigens niet het toverwoord, dat vindt ook Roosmarijn. “Los van trends, vind ik het vooral belangrijk dat je een beleving neerzet. Daar kun je vervolgens wel trendkleuren aan koppelen, maar het gevoel van je klant blijft het belangrijkste. We leven in zo’n hectische wereld; snel en digitaal, dan is de beautybranche dé plek om je te ontspannen en je zorgeloos te voelen. Als je de zaak decoreert wil je verwonderen, zorgen voor een fijn gevoel en een wow-effect. Begin daar buiten al mee, bijvoorbeeld met twinkelende lichtjes, en zorg dat je als je de zintuigen hebt geprikkeld je die aandacht binnen vasthoudt. Zorg er ook voor dat die aandacht wordt vastgehouden zodat de klant onbewust net wat beter ontspant omdat ze gewoon blij van jouw zaak wordt.”

  1. Denk aan details

Heb je inspiratie opgedaan, je huisstijl bepaald en genoeg trends bekeken om creatieve ideeën te krijgen en heb je alle materialen in huis gehaald? Vergeet dan vooral niet de puntjes op de i. Roosmarijn: “Verplaats je altijd in de klant. Zij kijken vaak omhoog vanuit een stoel, in plaats van een saai plafond kun je kiezen voor verlichting in de vorm van cirkels met twinkelende lichtjes, aan vier punten horizontaal opgehangen. Of bedek het plafond vol kerststerren. Wat je wilt is non stop verwonderen.” Vergeet niet dat je decoratie een maand lang hangt en staat: dan mag het best met zorg worden bevestigd. “Wat je ook doet, doe het met liefde. Dus niet afraffelen, dat valt je klanten op en dat wil je niet. Steek daarom wat energie in het netjes wegwerken van draden. Zorg voor goede bevestigingsmaterialen zodat het er superstrak uitziet en houd het zo goed mogelijk stofvrij. Dat is wat klanten opvalt en het enige wat zij zouden moeten is terugdenken aan een fijne tijd in je zaak”, aldus Roosmarijn.

  1. Geen gepiel

Misschien heb je zo veel ideeën opgedaan dat het een warboel in je hoofd wordt, en misschien zelfs op de salonvloer. Probeer dat te voorkomen, aldus Nynke. “Sommige mkb’ers vliegen uit de bocht met hun creativiteit, terwijl het eindresultaat vaak beter oogt als je voor een simpele oplossing kiest en die herhaalt. Eenheid en rust dus, in plaats van hier een kerstkrans, daar een boom in rode ballen en in die hoek gouden engeltjes. Al die toeters en bellen leiden af van de boodschap en die boodschap is jouw winkel zo goed mogelijk te presenteren, styling moet dit slechts ondersteunen. Ga doordacht te werk en zorg dat je decoratie iets toevoegt. Beter grote gebaren die duidelijk zijn voor je klant, dan in elk hoekje iets kleins herhalen.”

  1. Have a social Christmas

Social media: we kunnen niet meer zonder en al helemaal niet wanneer we internationale kerst-inspo op willen doen. Dus heb je nog tijd over of ben je gewoon nieuwsgierig: Pinterest inspiratie krijg je door smaakmakers zoals pinterest.com/christmaholic te volgen. Dit account laat diverse kerststijlen zien: van klassiek met een twist, romantisch, tot talloze DIY projecten voor wanneer je net wat meer tijd (en zin) hebt om te fröbelen. Vintage kerst-inspo krijg je met pinterest.com/msbingles, waar ouderwetse kransen, ballen en muziekdozen je tegemoet komen. Heel minimalistische ideetjes krijg weer van pinterest.com/modernchristmas; erg inspirerend voor salons met een industriële look & feel. Op pinterest.com/christmasstars wordt het zoekwerk voor je gedaan: hier vind je een allegaartje aan bij elkaar gezochte kersttips op elk gebied van decoreren. Instagram is minstens zo’n go to als het om Kerst in (jouw) stijl gaat. Onze favorieten zijn onder andere instagram.com/treetopia. Hier vind je 365 dagen van het jaar een andere waanzinnige boom, óók voor feestdagen zoals Halloween, Pasen, pride-feestjes of gewoon, omdat je geen genoeg van kerstbomen kunt krijgen. Kara Whitten’s Instagramaccount kailochic laat talloze betaalbare en heel creatieve DIY’s zien voor elk seizoen. Van kerstballen tot kerstkransen die je – zelfs al heb je twee linkerhanden – helemaal zelf kunt maken. Of laat je verrassen met hastags zoals #christmasmagic, #christmasspirit of #christmasinjuly.

Meer informatie en inspiratie? Beekwilder heeft zijn jaarlijkse kerstcatalogus uitgebracht. Bekijk ‘m online via www.beekwilder.com.