De klant: mannen in je salon

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
In De klant vertelt Kimm Koffijberg van Koffijberg Hairdressers in Amsterdam alles over de klanten en bijbehorende situaties in haar salon; leuke klanten, minder leuke klanten, tevreden klanten, ontevreden klanten, uitdagende klanten, klanten die veel energie kosten… Niet uit leedvermaak, maar omdat je in de salon allemaal wel eens met een bepaald type klant te maken krijg, waarbij je je afvraagt ‘wat moet ik hier nu weer mee?’ In deze editie praten we met Kimm Koffijberg over mannen als klant.

‘As we speak’ wordt de laatste hand gelegd aan het opruimen van Koffijberg Hairdressers na de jaarlijkse fotoshoot. Kimm: “Haha, ja, dat is altijd weer een goede aanleiding om de boel even goed op te ruimen! Het was een fijne shoot, ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Dit keer hebben we als onderdeel van de shoot ook weer twee heren gefotografeerd. Vorige keer was dat een wat oudere heer, dit keer een ‘Zuidas-type’ en een jongere jongen (middelbare scholier). We vinden het belangrijk dat klanten in de salon kunnen zien wie we bedienen en we zien dan ook steeds meer jongeren in de salon.”

Geen barbershop

Ze vervolgt: “We zijn geen barbershop, dat past niet bij ons, maar soms is er wel vraag naar een specifieke barber look. Laatst nog, de zoon van een klant van ons, hij zou een bruiloft hebben dat weekend en wilde heel graag zo’n ingeschoren scheiding, echt een voetbalkapsel. Maar dat kunnen wij niet, soortgelijke looks hebben bij ons niet de focus, dus we moesten die jongen helaas teleurstellen. Niet leuk, maar ik denk dat het belangrijk is om eerlijk te zijn over wat je iemand kunt bieden en wat niet. Wij weten heel duidelijk waar we voor staan, wij bieden niet die barberlook, maar wel goed geknipt haar, wij kijken heel technisch. Wij wassen ook altijd. En waar je bij sommige barbers al na vier weken terug moet komen, kun je bij ons zes tot acht weken doen met je coupe. Binnen vier weken kun je nog een keer terugkomen voor de contourservice, dan werken we de contouren en nekharen even bij. Niets ten nadele trouwens van barbers hè? Wij hebben er wel over nagedacht om ons daar meer op toe te leggen, we hebben daar ook een cursus voor gevolgd. Maar juist door het doen van die cursus werd het ons des te duidelijker dat het ‘ons ding’ niet is.”

Jongere klanten

“Hoe we aan de jongere klanten komen? Nou, we bieden bijvoorbeeld studentenkorting en ook korting als je een nieuwe klant aanbrengt. Een van onze klanten, zelf student, heeft vervolgens zijn hele studentenhuis naar ons toe gestuurd en kon vervolgens zelf gratis geknipt worden. Hij gunde het ons en het was voor hem natuurlijk ook heel leuk. Verder merk ik dat jongeren op bijvoorbeeld Youtube hun voorbeelden zien met mooi geknipt haar en dat vervolgens zelf ook willen, dus de rol van sociale media is erg groot.”

De vroegere studenten

“Wat die ‘Zuidas-types’ betreft, we zitten natuurlijk dichtbij de Zuidas hier en we hebben twee keer per week koopavond en zijn een keer per week tot 19.00 uur open. Ze komen na het werk of tussen het werk door voor een knipbeurt met een broodje. Ze willen gewoon goed geknipt haar. Het zijn veelal de vroegere studenten die nu een goede baan hebben en daar hoort een mooie goed geknipte coupe bij. Ze genieten ook echt van de beleving die wij ze bieden, de hoofdhuidmassage, het wijntje, de nootjes….nee, wij hebben geen bier en whiskey, haha!”Kimm Koffijberg De klant

Met zijn zoontje

“Ook hebben we een mannelijke klant die altijd samen met zijn zoontje komt. Dan zitten ze naast elkaar en worden tegelijkertijd geknipt, dat ziet er echt heel leuk uit. En de kinderen van vroeger komen tegenwoordig zelf naar de salon. Die zijn altijd verwend door hun ouders, zijn vervolgens als student een paar keer naar een andere salon geweest, maar komen dan toch weer terug naar ons. Ze hebben hier een heel andere beleving en vinden dat fijn. Zo geloof ik er ook heel sterk in dat iedere salon zijn eigen soort klanten heeft.”

Steeds meer differentiatie 

“Wat producten voor de mannen betreft, treedt ook steeds meer differentiatie op. En de ene man staat veel meer open voor producten dan de ander. Stylingproducten voor mannen krijgen ook steeds meer een ‘mannelijke’ geur. Daaraan merk je ook echt de invloed van de barbers. Producten zijn soms heel trendy en andere weer klassieker. We hebben  wel een herenlijn die verpakt is in de vorm van een bierflesje! We praten ook wel over producten met de mannen. Een van mijn collega’s heeft ook wel een aantal heren in de stoel die een haartransplantatie hebben gehad. Daarvoor moeten ze natuurlijk naar de kliniek, maar wij bieden wel kuren, die van Kérastase bijvoorbeeld, al moet je die wel consequent gebruiken wil het effect hebben. Met die kuur behoud je het haar dat je nog hebt beter. Eigenlijk beginnen mannen er vaak te laat mee. Ook hebben we de I-diagnose, ook dat is voor mannen heel interessant, vanuit die diagnose van haar en hoofdhuid kunnen we een treatment adviseren. I-diagnose is een haarmicrometer die hoofdhuid en haar een paar duizend keer vergroot en zo het probleem beter kan beoordelen en behandelen. Een klant kijkt mee op de ipad. Super interessant! Het mooie is dat het niet alleen bij woorden blijft maar dat de mannen ook echt kunnen zien wat er aan de hand is.”

Grey Blending

“Op het gebied van kleur doen we veel ‘cover 5’- behandelingen. Dat is een grey blending kleuringtechniek van l’Oréal op verschillende kleurhoogtes die we in vijf minuten kunnen toepassen. Juist omdat het een korte behandeling is, wordt het heel goed geaccepteer door de heren. Deze behandeling is heel geschikt voor mannen die grijs worden, maar het nog niet helemaal zijn, we blenden het grijs op die manier met hun andere haarkleur. Mannen die al wel helemaal grijs zijn willen af en toe wel wat meer contrast in de vorm van lowlights. Maar waar mannen steeds meer open staan voor een kleuring, adviseren wij mannen niet om helemaal te kleuren.”

Er is veel mogelijk

Tot slot merkt Kimm op: “Wat ik zo mooi vind aan deze economie en de tijd waarin ik onderneem, is dat je heel goed kan laten zien waar je voor staat als salon. Dat de consument een keuze heeft in welke salon de expertise heeft die bij hem of haar past. Dat je als ondernemer nieuwe concepten kunt onderzoeken, een training kunt volgen en dan bepalen of het jouw concept versterkt. Nu dat hebben we geprobeerd met Barber maar dat past niet bij ons concept. Dat is dus ook niet wat wij laten zien op onze uitingen op social media en op onze website.  Er is veel mogelijk en dat houdt ons vak zo uitdagend.”

Credits bij de foto’s

Looks: Kimm Koffijberg en team Koffijberg Hairdressers
Visagie: Chantal van ’t Hoff en Julie Justine Jourdain
Productie: Beex Branding
Fotografie: Annick Meijer
Styling: Newstylecollective en Nina Gertsen
Producten: L’Oréal Professionnel en Kérastase

Noot van de redactie: dit interview vond plaats voor de coronacrisis.