Blijf fit voor de feestdagen: je rug

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
(Te) veel gewerkt in aanloop naar de feestdagen? Dan kunnen pijnklachten van je lichaam roet in het eten gooien. Rug, nek, schouders, armen, je hele bovenlichaam kan gaan protesteren als je te veel föhnt, knipt, krult en opsteekt. Maar...We’ve got your back (en de rest)! Speciaal voor jou hebben we een aantal rekoefeningen van Fysiotherapeut en manueel therapeut Erwin Franken van Fysiotherapie Franken om tussen het werk in de salon door te doen of thuis natuurlijk als je wel èrg nieuwsgierige collega’s hebt. Alhoewel, misschien juist ook een idee om deze oefeningen wel met je hele team te doen zodat jullie soepel de feestdagen doorkomen….

Als kapper gebruik je jouw lijf iedere dag intensief. Reden te meer om de spieren en gewrichten zo soepel en krachtig mogelijk te houden. Fysiotherapeut en manueel therapeut Erwin Franken van Fysiotherapie Franken uit het Brabantse Valkenswaard geeft je tips om klachten te voorkomen of in de kiem te smoren. Dit keer: de onderrug.

 

1

Oefening 1

Doe een overhead squat met een bezemsteel in je handen om zowel de beweeglijkheid in je onderrug te trainen, als extra kracht op te bouwen in de onderrugspieren. Doe een squat zoals je die kent, maar strek boven je hoofd een bezemsteel uit. Doordat je de armen uitstrekt, leg je veel meer belasting op je onderrug, maar ook je midden- en bovenrug. Zelfs met het geringe gewicht van een stok kun je het effect al goed voelen. Voer deze oefening bij voorkeur voor de spiegel uit, het is technisch gezien een lastige oefening! 

2a
2b

Oefening 2

Ga rechtop staan en probeer met gestrekte knieën de grond aan te raken. Laat je armen niet statisch twintig seconden achter elkaar naar beneden hangen, maar herhaal de oefening meerdere malen. Beweeg omhoog en omlaag zonder een snelle buiging naar beneden toe te maken.

3A
3B
3C

Oefening 3

Jarenlang was het een taboe om met gebogen rug te tillen. Het advies was juist om een rechte rug te houden; wie een gewicht van de grond moest tillen werd geadviseerd om door de knieën te gaan. Het is daarom een eyeopener om te weten dat je de belastbaarheid van de onderrug kunt opbouwen door een redelijk gewicht, van bijvoorbeeld vijf kilo, op te pakken en het met gestrekte knieën naar de grond te brengen. Bouw deze oefening langzaam op. 

 

Met dank aan Daphne-Doemges-Engelen

Last van bovenarmen en/of schouders? Check dan deze oefeningen.