Blijf fit voor de feestdagen: handen

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
(Te) veel gewerkt in aanloop naar de feestdagen? Dan kunnen pijnklachten van je lichaam roet in het eten gooien. Rug, nek, schouders, armen, je hele bovenlichaam kan gaan protesteren als je te veel föhnt, knipt, krult en opsteekt. Maar...We’ve got your back (en de rest)! Speciaal voor jou hebben we een aantal rekoefeningen van Fysiotherapeut en manueel therapeut Erwin Franken van Fysiotherapie Franken om tussen het werk in de salon door te doen of thuis natuurlijk als je wel èrg nieuwsgierige collega’s hebt. Alhoewel, misschien juist ook een idee om deze oefeningen wel met je hele team te doen zodat jullie soepel de feestdagen doorkomen….

Als kapper werk je natuurlijk veel met je handen. De spieren in dat gebied kunnen daardoor overbelast raken. Fysiotherapeut en manueel therapeut Erwin Franken van Fysiotherapie Franken uit het Brabantse Valkenswaard, legt stap-voor-stap een aantal oefeningen uit om de handen soepel te maken of houden. 

Pijn in de handen, tintelingen, een stijf gevoel: wie veel met zijn handen werkt, kent deze klachten vast wel. Gelukkig is er wel iets aan te doen om de handen in goede conditie te houden. Deze oefeningen zijn eenvoudig even tussendoor te doen, ze kosten niet veel tijd.

1

Oefening 1

Open je handpalm naar boven. Trek de vingers achterover terwijl je de elleboog gestrekt houdt. Houd drie tellen vast en ontspan. Herhaal een paar keer per hand. Op deze manier rek je de vingerbuigers en polsbuigers. De oefening is niet alleen goed om de vingers te rekken; op deze manier zorg je ook dat de spieren in de onderarm gestretcht worden.

2

Oefening 2

Houd nu de handpalm omlaag. Duw de vingers omlaag terwijl je de elleboog gestrekt houdt. Houd drie tellen vast en ontspan. Herhaal een paar keer per hand. 

3A
3B

Oefening 3

Krijg je last van zwellingen in de hand? Deze simpele oefening kan helpen. Spreid en sluit de vingers. Herhaal tien keer op een rustig tempo. 

4

Oefening 4


Als de soepelheid van de handen afneemt, bijvoorbeeld door ouderdom, dan zijn coördinatie-oefeningen voor de vingers nuttig. Houd de duim tegen de wijsvinger, vervolgens tegen de middelvinger, de ringvinger en de pink. Herhaal tien keer.

Let op: beweeg altijd binnen de pijngrens, een oefening mag nooit scherpe pijn uitlokken!

Met dank aan Daphne-Doemges-Engelen

Last van bovenarmen en/of schouders? Check dan deze oefeningen.