Blijf fit voor de feestdagen: bovenarmen en schouders

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
(Te) veel gewerkt in aanloop naar de feestdagen? Dan kunnen pijnklachten van je lichaam roet in het eten gooien. Rug, nek, schouders, armen, je hele bovenlichaam kan gaan protesteren als je te veel föhnt, knipt, krult en opsteekt. Maar...We’ve got your back (en de rest)! Speciaal voor jou hebben we een aantal rekoefeningen van Fysiotherapeut en manueel therapeut Erwin Franken van Fysiotherapie Franken om tussen het werk in de salon door te doen of thuis natuurlijk als je wel èrg nieuwsgierige collega’s hebt. Alhoewel, misschien juist ook een idee om deze oefeningen wel met je hele team te doen zodat jullie soepel de feestdagen doorkomen….

Wil jij ook sterke en strakke bovenarmen? Fysiotherapeut en manueel therapeut Erwin Franken van Fysiotherapie Franken uit het Brabantse Valkenswaard geeft je graag tips om klachten te voorkomen of in de kiem te smoren. Dit keer met oefeningen voor de bovenarmen en de schouders.

1A
1B

Oefening 1

Maak met twee gewichtjes – twee halve liter flesjes water zijn ook geschikt – een beweging omhoog om je spieren te versterken. Herhaal op een rustig tempo tien keer en herhaal dat drie keer met elke keer één minuut pauze. Als het makkelijk gaat, dan breid je het aantal herhalingen uit.

2A
2B

Oefening 2

Deze oefening is heel geschikt om de kracht in zowel je bovenarmen als bovenrug te vergroten. Simpel maar effectief: ga op een stoel zitten en voer een ‘press up’ uit. Til jezelf als het ware uit de stoel en gebruik daarvoor de kracht in je armen. Houd je rug recht en kijk vooruit. Houd tien seconden vast en ga rustig zitten. Herhaal de oefening een paar keer.

Tip
Maak regelmatig een ‘trotse’ houding: strek het borstbeen uit en duw de schouders naar achteren en naar beneden.

 

Met dank aan Daphne-Doemges-Engelen