7 vragen over het Coronavirus aan Charlotte Charpentier

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Het zijn onzekere tijden voor ons allemaal, zo ook voor Charlotte Charpentier van salon Vaeneti in Amsterdam. We vroegen haar hoe zij omgaat met deze Coronacrisis en hoe ze zichtbaar blijft voor klanten.

Hoe valt bij jou het nieuws dat salons moeten sluiten?

Heel zwaar. Mijn salon is net 2,5 jaar open. Ondanks dat we het ontzettend goed doen en meestal een volle agenda hebben, is dit financieel gezien enorm zwaar. Ik heb een team van vier meiden die betaald moeten worden en waarvoor ik alles wil doen zodat zij hun baan kunnen behouden. Voordat het bekend was dat alle salons moesten sluiten had ik net ervoor gekozen om de meiden niet meer naar werk te laten komen. Ik was van plan om alleen verder te gaan. Uiteindelijk kon dat ook niet doorgaan.
Daarnaast zijn natuurlijk nog alle andere denkbare vaste lasten die moeten worden voldaan. Maar ik begrijp de keuze van de overheid, we hebben nou eenmaal continu contact met de klant waarbij het onmogelijk is om 1,5 meter afstand te houden. De gezondheid van iedereen staat uiteraard voorop.

Wat zijn de reacties van klanten?

Veruit de meeste klanten leven enorm met ons mee en tonen op allerlei manieren hun medeleven. Helaas zaten er ook een paar mensen tussen die vooral bezig waren met het feit dat hun haar niet kon worden gedaan. Die drongen zelfs nog aan op een thuisbezoek, haha. Ach ja, iedereen gaat op zijn/haar eigen manier om met dit soort situaties.

Hoe zorg je ervoor dat je het hoofd koel houdt in deze tijden?

Al een paar weken geleden was ik er bang voor dat er in ieder geval iets te merken zou zijn van het virus. Daardoor heb ik al een flink tijdje korte nachten en veel extra gewerkt om me enigszins voor te bereiden. Ik ben continu in contact gebleven met fantastische adviseurs achter de schermen. Bij deze wil ik ook direct een giga shout out doen naar het team van Sjenkels Partners! Vanaf het begin doen zij voor mij de boekhouding, personeelszaken, etc. Zij hebben me door alle processen begeleid, en dat doen ze nog steeds.
Maar toen was het dus zo ver… Ik heb eerst even een flink potje zitten janken. Daarna is de acceptatie gekomen. Het is nu eenmaal zoals het is, en daar kan ik niets aan veranderen. Wat wel kan, is er het beste van maken. En daar zijn we nu mee bezig.

Hoe houd je contact met je klanten?

We hebben nieuwsbrieven gestuurd en we blijven in contact via social media. Vooralsnog beginnen wij niet aan de thuis kleur kits omdat er heel veel fout kan gaan waardoor je klant wellicht opgezadeld zit met een kleur die moet worden gecorrigeerd wat uiteindelijk nog meer geld kan gaan kosten. We bieden wel alternatieven, zoals poeders waarmee je uitgroei weg te werken is en kleur conditioners die we op maat kunnen maken voor de klant. Als we daadwerkelijk eind april weer open mogen, dan moet dat best vol te houden zijn, toch? Als we toch langer dicht moeten blijven dan gaan we weer verder kijken en wellicht zullen we dan overstappen op de thuis kleur kits en zorgen dat de klanten zo goed mogelijk geinstrueerd zullen worden.

Wat heb je bedacht om de betrokkenheid van klanten te vergroten?

Persoonlijke benadering en duidelijkheid hadden direct mijn prioriteit. Zodra er nieuws was vanuit de overheid heb ik alle klanten een nieuwsbrief, in zowel Engels als Nederlands, gestuurd met daarin vermeld wat de situatie is en hoe wij er mee omgaan. We hebben veel internationale klanten die het nieuws niet volledig mee krijgen, dus daarom is het heel belangrijk dat de nieuwsbrief ook in het Engels te schrijven. Ik heb alle onderwerpen waarvan ik dacht waar klanten direct vragen over zullen hebben aangekaart en antwoord op gegeven. Wat belangrijk is in deze situatie is om het zo makkelijk en simpel mogelijk te maken voor klanten om aan hun vraag te kunnen voldoen. We zijn continu bereikbaar via de mail en social media om klanten persoonlijk advies te geven.

Wat wij op dit moment aanbieden:

1. We hebben gevraagd om de klanten via ons de producten aan te schaffen. Deze sturen we naar ze toe of brengen we persoonlijk.
2. We hebben giftvouchers.
3. We hebben gevraagd om donaties.

Als betaling hebben we heel simpel gekozen voor ‘Tikkies’.

Bij alle producten krijgen de klanten een sample en voor de mensen die een donatie geven zorgen we voor een leuk presentje als blijk van dank. Dit gaan we doen in de vorm van producten die bij de klant passen.
Op dit moment zijn we ook druk bezig met het realiseren van een webshop zodat het nog makkelijker gaat.

Heb je tips voor andere kappers om te zorgen dat de klanten straks weer terugkomen?

Blijf communiceren en wees zo duidelijk mogelijk. Stel je kwetsbaar op en vraag om hun hulp. Ik vond dit zelf echt vre-se-lijk om te doen. Dat heeft absoluut ook te maken met wat trots, maar ik kan de situatie nu eenmaal niet mooier maken dan dat het is. Het zal je verrassen hoeveel mensen om hun favoriete kapper geven en graag willen dat ze straks weer naar je toe kunnen komen.

Wat ga je de komende weken doen?

Ik probeer het team zoveel mogelijk betrokken te houden met alles wat gaande is. We hebben veel contact en wat me heel goed doet is dat iedereen elkaar erg mist. Ik heb het team de opdracht gegeven om per week minimaal drie online educaties te volgen. We gaan 1 x per week met z’n allen vanuit huis een meeting houden via video conference calls en daarbij gaat iedereen tips met elkaar uitwisselen.  We gaan ook 1 x per week om de beurt een training geven aan het team. We kunnen dit bijna met het hele team doen omdat we zo klein zijn. Ik merk ook echt aan m’n meiden dat ze graag zoveel mogelijk hun steentje willen bijdragen waar maar kan. We gaan met het hele team de salon weer een beetje opknappen en we gaan video’s opnemen met tutorials voor onze klanten.
Zelf ga ik ‘live’ via Instagram met Redken educatie geven aan kappers en via mijn eigen kanaal zal ik dit doen voor de mensen thuis.