5 coronavragen aan Rochelle Peetoom

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Binnen 24 uur na de bekendmaking van de heropening had Rob Peetoom 10.000 boekingen. Zo zie je maar weer hoe belangrijk de beauty-industrie is. Hoewel de salons gesloten waren, hebben ze bij Rob Peetoom natuurlijk niet stilgezeten. Rochelle Peetoom vertelt hoe ze de afgelopen periode heeft beleefd.

Is je werkdag veranderd in deze periode?

Jazeker! Ten eerste probeerde ik continu met alle 350+ medewerkers in nauw contact te zijn. Dit via videoberichten, maar ook mag iedereen die vragen heeft of zich zorgen maakt mij WhatsApp-en, Dm’en, facetime, bellen, noem maar op. Ik vind het heel belangrijk dat onze medewerkers zich gehoord voelen en betrokken zijn. We leven echt in het nu, gister en morgen, terwijl we normaliter een kwartaal vooruit plannen en uitwerken. Mijn team en ik op het hoofdkantoor stellen ons zeer flexibel op. We zijn full-time en zelfs over-time aan het werk, veel video calls ook (dat is productiever, dus die houden we er in) en we helpen elkaar. Dus het lijkt alsof alle afdelingen zijn samengevoegd in één crisisteam.

Beïnvloedt deze crisis jouw plannen voor de toekomst?

Long term niet, short term wel. Een maand geleden hadden we met ons Top Managementteam van hoofdkantoor een offsite meeting om goals en projecten in kaart te brengen voor dit jaar. Tegen hen heb ik nu gezegd ‘Vergeet het plan, die verplaatsen we naar volgend jaar, we gaan nu precies het tegenovergestelde doen, en we zoeken het ‘as we go’ uit’. Tijdens in de crisis van 2008 hebben wij juist goed gedraaid. We zien dat mensen in een crisis andere keuzes maken, maar naar de kapper gaan, al is dat geen primaire behoefte, ontnemen ze zichzelf niet. Er is leven na Corona, maar voor nu moeten we inderdaad onze plannen iets opschuiven, en het beste maken van de huidige situatie.

 

Waar zie je kansen? 

Het is vreselijk dat we ons in deze crisis bevinden, vooral omdat het niet alleen financieel is maar het ook om mensenlevens gaat. Niemand had dit zien aankomen en, al zijn er inderdaad kansen intern en extern, niemand heeft dit zo gewild. Op extern gebied merk je dat het consumentengedrag compleet is veranderd, dat brengt nieuwe wensen met zich mee en dus kansen om die wensen te waarmaken met een ander aanbod. Zoals bevoordeeld meer tutorials en online engagement of at-home kits en gift cards. Intern is het voor ons heel belangrijk om goed in contact te blijven met ons personeel, om hen te blijven inspireren en informeren. Online educatie is nog nooit zo gewenst geweest en dit versterkt ook de toekomstplannen van onze educatie.

 

Heb je tips voor andere ondernemers?

Wat bij ons vooral helpt is om alle ‘stakeholders’ goed in de gaten te houden, mee in gesprek te gaan om hier gezamenlijk doorheen te komen. Denk daarbij aan niet alleen onze klanten, maar ook onze stylisten, salon partners, business partners, collega’s uit de branche, de kappersbond enzovoort. Met al deze informatie kun je feitelijke beslissingen maken in plaats van emotionele beslissingen. Communicatie, communicatie en communicatie is key! Doe dit niet alleen schriftelijk per email naar je medewerkers, maar juist via video conference calls, Instagram videoberichten, WhatsApp, etc. Neem ze mee in de beslissingen en laat ook hun stem gelden. Heb begrip voor ieders situatie en maak daar ook het beste van. Zet je team flexibel in op alle gebieden die van belang zijn. Houd de energie er in! Want ‘the sky is the limit’ wat je allemaal kan doen in een crisis.

 

Hoe ontspan je en hou je jezelf op de rit?

In oplossingen blijven denken, lachen met mijn team, genieten van de rust in mijn agenda en thuis spelen met nieuwe recepten voor familie. Ik ben een stuk minder strikt op mezelf en mijn team wat betreft 9-to-5. Ook hebben we vaker dan normaal een middag borrel op kantoor. Laatst heb ik nog frozen margarita’s gemaakt voor iedereen. Ikzelf en mijn team motiveer ik om ‘s ochtends of ‘s middags een lange wandeling te maken, te yoga-en in de huiskamer of te sporten in het park. Én om van de zon te genieten tijdens de lunch.