Zo maak je van januari een topmaand

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Het is geen geheim dat december voor salons de allerdrukste maand van het jaar is. December wordt met recht een feestmaand genoemd, en als het feest is dan willen we er natuurlijk ook op ons mooist uitzien. Toch? Wat helaas ook geen geheim is, is dat goede feestjes in de regel gevolgd worden door een vervelende kater: de altijd saaie en extra rustige januarimaand, in dit geval.

In januari houden klanten massaal de hand op de knip en is het in de gemiddelde kapsalon aanzienlijk rustiger dan de rest van het jaar. Klanten zijn zich in december vaak zodanig te buiten gegaan, dat ze het in januari gewoon even wat rustiger aan doen. En dat is hun goed recht natuurlijk. Maar jij ziet, als enthousiaste ondernemer, natuurlijk toch het liefst constant zoveel mogelijk klanten in je salon. Kater of niet. Ik geef je daarom zeven tips om van januari tóch een topmaand te maken.

Tip 1: Bied speciale nieuwjaarsbehandelingen aan

Ik had het net al even over de decemberkater. Die kater, dat is een probleem waarmee je klanten rondlopen. En de problemen van je klanten, dat zijn voor jou natuurlijk uitgelezen kansen. Mijn eerste tip is dan ook om met speciale nieuwjaarsbehandelingen in te spelen op de problemen van je klanten: Hebben ze in december teveel geld uitgegeven? Bied ze in januari een budgetbehandeling aan. Zijn ze moe? Leg ze in januari extra in de watten met een New Year Recovery behandeling. Willen ze dit jaar alles anders doen? Help ze op weg met een Frisse Start behandeling!

Tip 2: Verkoop twee cadeaubonnen voor de prijs van één

Dit is een origineel idee dat ik zelf ooit ergens las, en het werkt als volgt: Kies een dag, ergens voor kerst, waarop je speciale cadeaubonnen aanbiedt onder het mom van twee voor de prijs van één. Voor het succes van de actie is het belangrijk dat je de cadeaubonnen echt maar op één datum aanbiedt. Op die manier creëer je namelijk schaarste, waardoor de bonnen extra gewild worden. Breng je tijdelijke actie van tevoren zoveel mogelijk onder de aandacht op je Facebookpagina, op je website, in je nieuwsbrief, in de salon, et cetera. Zo kunnen je klanten echt naar de door jou gekozen datum toeleven. Nu hoor ik je denken: “Twee voor de prijs van één? Dan loop ik een hoop geld mis!” Nouja, het slimme gedeelte zit hem in de voorwaarden. In de voorwaarden geef je namelijk aan dat de cadeaubonnen alleen te gebruiken zijn in januari 2019 en dat ze niet inwisselbaar zijn voor producten, enkel voor behandelingen. Win-win toch? Iedereen is rond kerst op zoek naar een origineel cadeau en zo zit jij in januari straks niet met lege handen op klanten te wachten.

Tip 3: Januari acties en aanbiedingen
Acties en aanbiedingen zijn vaak de makkelijkste manieren van promotie. Er is ten slotte weinig fantasie voor nodig om een bestaande behandeling voor minder geld aan te bieden. Normaal ben ik dan ook niet zo enthousiast over aanbiedingen. Op den duur kunnen aanbiedingen je merk beschadigen, klanten die op aanbiedingen afkomen zijn in het algemeen minder loyaal, en er bestaat een kans dat je een soort aanbiedingencultuur creëert, waarin klanten bewust wachten op nieuwe aanbiedingen. Toch valt er veel te zeggen voor aanbiedingen en acties in de maand januari. In de rustigste maand van het jaar is zo’n aanbieding bijvoorbeeld een uitgelezen kans om slechtlopende producten de deur uit te krijgen, om jezelf en je team aan het werk te houden en om toch geld in het laatje te brengen.

Tip 4: Stuur een kerstkaart

Simpel en doeltreffend. Bedank je klanten rond kerst voor hun vertrouwen het afgelopen jaar en beloon ze bijvoorbeeld met een kleine januarikorting of wijs ze op een behandeling die je alleen in januari geeft. Op deze manier sla je twee vliegen in één klap: je bedankt en beloont je bestaande klanten en tegelijk regel je afspraken voor januari.

Tip 5: Neem je website eens onder handen

Als jij zoals de meeste nagelstylistes bent, dan is het de hoogste tijd om je website weer eens helemaal up-to-date te brengen. Wat mij betreft is de salonwebsite namelijk je allerbelangrijkste online marketingtool. En januari is hier natuurlijk de ideale maand voor! Bekijk je site eens kritisch en stel jezelf de volgende vragen: Zijn de belangrijkste onderdelen op mijn website direct en eenvoudig te vinden? Straalt mijn website nog wel uit waar ik voor sta? Klopt alle informatie nog? En een hele belangrijke: Werkt mijn website ook goed op mobiele apparaten? Je wilt 2019 tenslotte niet beginnen met een website uit de jaren ’90!

Tip 6: Volg trainingen en cursussen

Loop je met plannen om jezelf verder te ontwikkelen op het gebied van marketing en ondernemen? Of wil je graag nieuwe behandelingen leren geven? Januari is de uitgelezen maand om je kennis en vaardigheden naar een hoger niveau te tillen.

Tip 7: Ga op vakantie

Ja, je leest het goed. Ga eens lekker op vakantie! In het algemeen hebben kapsalons in de zomermaanden aanzienlijk meer klanten over de vloer dan in januari. Zakelijk gezien is het daarom helemaal geen gek idee om je zomervakantie naar januari te verplaatsen. In januari loop je weinig klanten mis, de meeste vakantiebestemmingen zijn aanzienlijk goedkoper, in de zomer kun je extra veel omzet draaien én je bent even weg van het grauwe, grijze, Nederlandse weer. Of ben ik de enige die daar graag over klaagt?

 


Corné Ter Maten is oprichter van Netbeauty. Dit bedrijf ondersteunt ondernemers in de beautybranche met trainingen, promotieabonnementen en gespecialiseerde salonwebsites. www.netbeauty.nl.