Wat te doen aan een vermoeiende klant?

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
In deze rubriek kunnen ondernemers vragen stellen die onze expert Peta Klaassen graag beantwoordt. De vraag van deze maand: “In mijn bedrijf heb ik over het algemeen leuke klanten, echter er is één klant bij die ik heel vermoeiend vind en eigenlijk zou ik liever hebben dat zij voor een andere kapper kiest. Het bijzonders is dat ze altijd terugkomt en speciaal door mij behandeld wil worden.’

Your steps!

1. Omgang met klanten is en blijft een spel van geven en nemen. Iedereen is uniek en heeft zijn
leuke en minder leuke kanten. Jij als kapper moet als geen ander ‘meeveren’ met de klant.
Dat wil zeggen dat jij je gedrag zo aanpast dat de klant zich goed voelt.
2. Een klant waar je minder een klik mee hebt komt natuurlijk ook voor. Het is goed om te kijken
bij jezelf wat je gedachten zijn bij deze klant en hoe jij je erbij voelt. Op dit moment is het
kennelijk een negatieve gedachte die jou een onaangenaam gevoel geeft. Dit heeft gevolgen
voor jouw gedrag.
3. Nu is het zaak om deze gedachte bij jezelf te veranderen, bedenk eens hoe je er op een andere
manier (positiever) tegen aan kunt kijken. Bijvoorbeeld; “Fijn dat deze ‘moeilijke’ klant voor mij
kiest, kennelijk vindt hij of zij dat ik goed werk lever.” Deze gedachte geeft jou een fijn gevoel en dat
maakt het ook gemakkelijker om met deze persoon om te gaan.
4. Kijk voor jezelf hoe je voor jezelf een balans vindt, stop met ergeren. Het is een trouwe klant en
hij/zij geeft jou het vertrouwen.
5. Er is wel een maar, als een klant echt gedrag vertoont dat niet door de beugel kan dan is het
goed om een gesprek aan te gaan waar je hem of haar vertelt wat je stoort/moeilijk vindt. Dat kan twee
kanten opgaan, de klant vertrekt en komt nooit meer terug of de klant staat er voor open en
waardeert het gesprek.