Mystery guest: salon in Castricum

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
De redactie van StyleVision bezoekt voor iedere editie kapsalons die vanuit dezelfde criteria vanuit 'het oog van de klant' beoordeeld worden. De bedrijven worden slechts eenmaal bezocht. Het gaat dus om de indrukken die een kritische klant bij een eerste bezoek opdoet. De salons zijn niet op de hoogte gesteld van het bezoek van de mystery guest.

Salon: Castricum [in de online-versie noemen we bewust geen naam]
Tijd bezoek: vrijdag 11.30 uur tot 15.00
Behandeling: Wassen, uitgroei kleuren, toner en föhnen
Prijs: €79,95

Herkenbaarheid: Heel goed. Aan een drukke weg langs het Noordhollands Duinreservaat ligt de salon  met de naam in grote, chique, letters langs de gevel. Je kunt het bijna niet missen. Ook leuk dat er een klein Smart autootje voor de deur staat met logo van de salon wat de herkenbaarheid alleen maar vergroot.  

Ontvangst: Ik word vrolijk welkom geheten door de jongen die mijn haar gaat doen. Verder staat ook de eigenaar in de salon en wordt er druk gewerkt. Ik mag vrijwel gelijk gaan zitten en hij vraagt wat hij voor me kan betekenen.

Inrichting: De salon ziet er van buiten mooier uit dan van binnen, vind ik. Op zich is het allemaal prima, met zwart-wit interieur, maar het is allemaal best basic. Het is ontzettend warm buiten, maar door de hoeveelheid vliegen buiten kunnen de mooie openslaande deuren niet open. Toch komen er wat vliegen binnen en de klanten (waaronder ikzelf) moeten steeds om zich heen slaan om ze van zich af te meppen. Een vrouw vraagt zelfs om een vliegenmepper, maar deze is helaas niet aanwezig.

Benadering: Ik ben op zich wel tevreden met mijn haarkleur, maar er is een flinke uitgroei zichtbaar. En omdat ik de volgende dag een feestje heb, wil ik graag dat het weer mooi bijgekleurd wordt. Ik vraag of er ook een koele toner overheen mag. Dat kan. De kapper geeft aan dat het met highlights waarschijnlijk een mooier resultaat geeft, omdat het dan wat natuurlijker oogt. Ik geef hem gelijk en hij gaat alvast de folies klaarzetten. Na een paar folies gezet te hebben bedenkt hij zich plotseling en zegt: Ik ga toch geen highlights doen, maar kies voor een gewone kleuring. Hij geeft verder geen uitleg waarom.

Behandeling: Als de verf z’n werk doet kan ik nog even een tijdschrift lezen. Helaas is er niet heel veel keuze (de Linda al gelezen en ik ben geen type voor een roddelblaadje) en pak ik daarom maar mijn telefoon om wat tijd te doden. De kapper spoelt de verf uit en brengt de toner aan. Dit moet vervolgens nog even inwerken. Als ook de toner is uitgespoeld kijk ik verschrikt in de spiegel naar mijn haar. Blond met een gele, paarse, en witte gloed, alles door elkaar. Ik lijk wel een lapjeskat en geef dit ook aan. ‘Haha’, lacht hij. ‘Het is een beetje doorgeslagen, dus ik pas het even aan.’ Ik ben opgelucht. Maar na de tweede keer ben ik nog steeds niet blij. De chemische blonde kleur is helemaal niet wat ik voor ogen had en had gevraagd. Ik zeg dat ik het niet zo mooi vind en hij zegt dat ik het even moet afwachten tot het gedroogd is. Met zweethanden wacht ik het droogproces af. De kapper heeft het ontzettend warm en gaat af en toe naar achteren om zijn voorhoofd droog te maken. Het drogen lijkt uren te duren. De eigenaar komt ook even vragen hoe ik het vind. Ik geef aan dat ik het het niet mooi vind, maar waarschijnlijk was het een beleefdheidsvraag, want na een korte glimlach loopt hij weer door. Mijn kapper laat me uiteindelijk het resultaat zien en ik word verdrietig van het aanblik. Ik probeer mijn teleurstelling te verbergen, maar dat lukt totaal niet. Ik vertel hem dat ik echt niet blij ben. Ondertussen lopen we naar de kassa. ‘Vind je het echt niet mooi?’, vraagt hij. Ik geef aan van niet. ‘Nou, ik hoop dat het went’, zegt hij en vertelt me dan de prijs van de behandeling. Ik betaal het bedrag en als ik naar buiten loop kan ik wel huilen. Ik voel me totaal niet begrepen en voel me voor schut staan.

Gesprek: We praten wat over het feestje waar ik heen ga en hoe leuk het is dat je haar dan goed zit. Dat je je dan direct beter voelt. De ironie.    

Adviezen: Neem een klant serieus. Als iemand niet tevreden is, bied in ieder geval aan om het op te lossen. Als het qua tijd niet lukt, dan op een ander moment. Maar ga vooral in gesprek. Nu heeft niemand een goed gevoel over na deze behandeling. Ik weet zeker dat dit ook voor de kapper geldt. Ik vind trouwens ook dat de eigenaar hier had moeten ingrijpen.   

Algemene tevredenheid: Absoluut niet tevreden. Omdat ik meerdere keren heb aangegeven dat ik niet blij was en niet gehoord werd, ben ik een week later naar een andere salon gegaan om het te fixen. Iets wat de salon zelf had moeten aanbieden. Nu was ik twee keer zoveel geld kwijt, had ik door het vele kleuren beschadigd haar en ook een nare smaak in m’n mond van de slechte afhandeling. Op het feestje heb ik trouwens maar een sjaaltje gedragen om mijn haar te verbloemen.