Marketing: Zet je salon in the picture met Instagram Stories

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Heb jij weleens de grootste moeite om te verzinnen wat je op de social media pagina’s van je salon moet plaatsen? Wees gerust, dat hebben we allemaal weleens. Iedereen die social media op een zakelijke manier inzet, waaronder ikzelf, worstelt constant met de vraag “Is dit bericht wel leuk genoeg om op mijn pagina te publiceren?”. Op social media draait het tenslotte allemaal om likes en reacties. En niemand wil die salon zijn die constant enthousiast berichten plaatst maar daar nooit likes op krijgt. Toch?

Toch werken sociale media pas voor je wanneer je constant van jezelf laat horen. En daar zit voor veel salons het probleem. Aan de ene kant willen ze wel berichten publiceren, maar aan de andere kant zijn ze bang dat geen van hun volgers die berichten leuk gaat vinden. Alles dat je op je pagina plaatst, blijft daar namelijk voor onbepaalde duur staan. Zichtbaar voor iedereen. Dilemma!

Dé oplossing

Voor dit probleem heeft Instagram dé oplossing bedacht: Stories. Of ja, bedacht… eigenlijk hebben ze deze functie schaamteloos gekopieerd van Snapchat. Maar dat is een ander verhaal. Verhalen maken Instagram een stuk laagdrempeliger en tegelijk zijn ze een mooie kans om eens een andere kant van je salon te laten zien.

Instagram Stories staan los van je normale Instagrampagina. Een Instagram Story is een slideshow van foto’s of video’s, die maar 24 uur zichtbaar is. In tegenstelling tot normale berichten, draait het bij Stories niet om likes of perfecte berichten. Je verhaal verdwijnt na 24 uur tenslotte vanzelf en daarna is hij nergens meer te zien. Dit maakt Stories bij uitstek geschikt om momenten uit je dag te delen, zonder je zorgen te hoeven maken om likes en reacties. 

Je salon

Als ik aan Stories voor salons denk, dan schieten me gelijk een hoop toepassingen te binnen. Maar laten we beginnen bij de basis. Zo maak je een verhaal:


– Open de Instagram app.
– Klik op het foto-icoontje links bovenin beeld.
– Kies eventueel een van de effecten die onderin beeld staan: Normaal, Boomerang, Superzoom, Focus, Terugspeelvideo, Handsfree.
– Neem vervolgens een video op of maak een foto.
– Een bestaande foto of video kiezen kan overigens ook.
– Je kunt je foto of video daarna eventueel nog opleuken met plaatjes, emoticons of tekst.
– Klik tot slot links onderin op ‘Je verhaal’.

Gefeliciteerd. Je eerste verhaal is live! Best makkelijk, toch? Laten we, nu je weet hoe je een verhaal maakt, ook eens kijken naar ideeën voor je verhaal.

Hou het persoonlijk
Op Instagram, Facebook en andere sociale media, word je vooral gevolgd omdat men geïnteresseerd is in jou en in wat er in en om je salon gebeurt. Probeer je berichten, en zéker je verhaal, dus altijd persoonlijk te houden. Onderstaand is zeker geen volledig overzicht, maar ik kan me voorstellen dat dit soort onderwerpen het goed zullen doen in jouw verhaal:

Een kijkje achter de schermen
– De deuren openen of sluiten.
– Nieuwe decoratie in je salon.
– Een bijzonder resultaat.
– Een klant in behandeling.
– Een speciale klant.

Persoonlijke onderwerpen
– Je verjaardag.
– Het behalen van een diploma of certificaat.
– Een bos bloemen van een klant.
– Een kopje koffie in je pauze.
– Een jubileum.

Uitstapjes
– Het bezoeken van een training.
– Het bezoeken van een beurs.
– Het bezoeken van een groothandel.
– Inkopen doen.
– Inspiratie opdoen in een andere salon.

Snap je hem? Sociale media zijn niet bedoeld voor commerciële berichten. Daarvoor heb je Google en je website. De kracht van sociale media is juist om je volgers echt een kijkje te geven in je bedrijf. Op die manier zorg je dat je volgers constant aan je denken, waardoor je salon op de voorgrond blijft. En dat is belangrijk. Wanneer een volger behoefte heeft aan een product of behandeling, ben jij dan namelijk de eerste waar ze aan denkt.

Lege plek binnen een dag opgevuld

Pilou van salon Haarwerk zet al regelmatig Instagram Stories in om haar salon onder de aandacht te brengen. Dit is hoe ze dat doet: “Ik kijk altijd even in mijn agenda om te zien welke behandelingen ik die dag heb en dan weet ik gelijk welke video’s of bijvoorbeeld voor- en nafoto’s ik kan maken. Mijn video’s zijn nooit meer dan 15 seconden lang. Van mezelf weet ik dat ik het anders niet meer boeiend vind, dan scroll ik verder. Ik geef ook wel eens met een mooie foto aan dat er een plekje vrij is gekomen in de agenda. Zo heb ik laatst nog een lege plek binnen een dag op weten te vullen. Ik heb helemaal niet zoveel volgers, maar mijn Instagram Stories worden toch goed bekeken. Ook door klanten!”