Goede communicatie zorgt voor omzet

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Het onderwerp communicatie komt natuurlijk vaker aan bod en ook nu wil ik er aandacht aan besteden omdat ik de laatste weken weer werd geconfronteerd met obers, kappers en verkopers die er echt geen kaas van hadden gegeten. Oftewel: juist door een slechte communicatie zorgden zij ervoor dat hun klanten niets kochten, niet bleven, minder besteedden en ontevreden het bedrijf verlieten.

Een ongeïnteresseerde houding kost je geld en klanten. Het begint bij je houding, 55% van de communicatie wordt bepaald door je lichaamstaal. Een passieve houding levert niets op, een actieve houding laat zien dat je aandacht hebt voor een klant. De manier waarop je jouw klant tegemoet treedt bepaalt al hoeveel de klant gaat uitgeven. Houd contact met je klant in je verkoopgesprek, kijk de klant aan en noem haar bij de naam om te laten zien dat je de klant erkent en herkent. Daarnaast is het vooral je stem (38%) die bepaalt of de klant jou gaat vertrouwen, zich bij jou op je gemak voelt en of jouw verhaal overkomt. Een glimlachende stem draagt bij aan de verkoop. Je kunt deze stem oefenen zodat je heel bewust je stem, de toon, het volume en de variatie in gaat zetten om het verkoopverhaal kracht bij te zetten. Je zult zien dat het werkt. 

Daarnaast gaat het om de juiste keuze van je woorden. Korte zinnen zijn krachtig en zorgen ervoor dat jouw klant je beter zal begrijpen en ook meer van je aanneemt. Je kiest woorden die passen bij je klantentype zodat de klant voelt dat jij luistert en daarop inspeelt. Maar het belangrijkste is dat er balans is tussen dat wat je zegt, dat wat je doet en wat je uitstraalt. Op het moment dat je iets positiefs zegt maar je verbale houding is passief, dan is het effect weg. 

Bewust werken aan een goede communicatie en lichaamstaal gaat ervoor zorgen dat jij meer gaat verdienen en leidt tevens tot een prachtig eindresultaat bij je klant omdat er geen miscommunicatie plaatsvindt.