Nieuws

Verhalen in en rond de kappersstoel

De kapsalon is meer dan een plek waar het haar wordt gekapt: het is een sociale ontmoetingsplaats waar identiteiten worden gestyled. Op zaterdag 15 maart 2008 opende Imagine IC Hairbusiness een interactieve installatie en groeiende tentoonstelling van kunstenaarscollectief 'The Blue Noise Department'. De multimedia-installatie brengt bezoekers van verschillende Amsterdamse kapsalons via hun spiegelbeeld live met elkaar in contact. Amsterdammers die normaal gesproken niet met elkaar in contact komen, kunnen rondom het onderwerp 'haar' gesprekken met elkaar voeren, terwijl tegelijkertijd hun verhalen worden vastgelegd. Hairbusiness geeft een gevarieerd beeld over kapsels, identiteit, clichés en vooroordelen over uiterlijk. In vier kapsalons in Amsterdam Noord, Zuidoost, Centrum en West plaatst het kunstenaarscollectief spiegels die de klant confronteren met zijn eigen beeld en met dat van een ander: een klant van een van de andere kapsalons. Door de installatie en door de inzet van bijzonder communicatieve kappers, worden klanten geprikkeld om zich een mening over elkaar te vormen en deze publiek te uiten. Bij Imagine IC kunnen tentoonstellingsbezoekers eveneens plaatsnemen in een kappersstoel als onderdeel van de interactieve installatie en zo de gesprekken in de kapsalons volgen. De slogan 'Kijk eens wat vaker in de spiegel van de kapper' krijgt een heel nieuwe betekenis. De expositie is te beleven tot en met 31 mei 2008. Voor meer informatie: www.imagineic.nl