Nummer 1, januari 2011

Nummer 1, januari 2011

Fotografie: Hans Mooyer
Hair: Piet-Jan Duivenvoorden
Make-up: Tim Kruik for NIK (www.newimagekappers.nl)
Model Romy@paparazzimodels
Special thanks: L’Oréal Professionnel

Λ

Taco Stuiver

Taco Stuiver

In het eerste deel van dit portret leerden we Taco Stuiver kennen. We lazen over zijn jeugd in Barneveld, opleiding in Utrecht en zijn opbloeien in Amsterdam en Parijs waar hij werkte voor en met grote namen. In deze uitgave het vervolg van het levensverhaal van deze bijzondere kapper. Stuiver gaat veelal uit van dat wat anderen juist trachten te vermijden of slechts als een gimmick weten in te zetten. Zoekgeraakte verhoudingen, statisch haar, of de clown als tegenstelling van zichzelf. Aanraakbaarheid is dan zijn omschrijving. Als hij een schilder zou zijn zou Stuiver uitstekend passen tussen de Amerikaanse modernisten van de jaren ’50: expressionistisch. En het liefst zonder opleiding om puur te blijven. Zijn onzekerheid is zijn grote kracht. Hij weet wat hij vindt, maar is toch altijd op zoek. En dat levert wat op. Taco: een knappe kapper, een mooi mens. Meer lezen over Taco? Je vindt het in Le Salon.

Λ

Covers van 2011

Covers van 2011

Piet-Jan Duivenvoorden van New Image Kappers (NIK) gaat Le Salon komend jaar van de covers voorzien. Hoe ziet hij deze uitdaging en wat kunnen we van hem verwachten? We vroegen het aan deze getalenteerde kapper. Zijn boodschap aan onze lezers: “Werken met haar is oneindig, niets is onmogelijk. We gaan nog zoveel nieuwe structuren, vormen en lijnen laten zien. Maar je moet er wel voor open staan en er mee aan de slag gaan. Alleen maar oordelen, ´ik vind het mooi of ik vind het niks´, is te makkelijk. Kom uit je comfortzone en ga ook nieuwe dingen maken, het is een megaleuk proces voor jezelf en je team.” Lees de rest van dit interview in Le Salon.

Λ

Volgens Hein

Volgens Hein

Hein van de Weijer is direc¬teur en mede eigenaar van Flexxis bv. Hij is sinds 1985 actief in de kappersbranche, eerst vooral op het gebied van automatise¬ring, later ook op het gebied van de be¬geleiding, advisering en aan¬sturing van het kappersbedrijf. In zijn nieuwe column in Le Salon zal Hein zijn ervaringen delen. Een greep uit de onderwerpen die aan bod zullen komen: de onzin van het kindertarief, de mythe van WKD (wassen, knippen, drogen) en WKF (wassen, knippen, föhnen), waarom mannen de slechtste klanten zijn, waar¬om lunch¬pauze een kans is en nog veel meer. Het format van de column zal bestaan uit een vraag met daarbij het antwoord van Hein van de Weijer. Deze uitgave luidt de vraag: 'Na de verbouwing van de zaak heb ik de kindertarieven laten vervallen. Nu krijg ik negatieve reacties van klanten. Wat moet ik doen?' Lees het antwoord van Hein in Le Salon.

Λ

Krullen

Krullen

Krullen, wie ze niet heeft, wil ze graag, wie ze wel heeft, kan ze soms verwensen! Er is van alles te doen met en over krullen. Le Salon ging op onderzoek en sprak stylisten en ervaringsdeskundigen over krullentrends, -verzorging en -styling. Daarnaast wordt het uitgebreide scala aan speciale producten voor krullen belicht. Het volledige verslag vind je in Le Salon.

Λ

Omzet na de feestdagen

Omzet na de feestdagen

De wat rustiger periode na de feestdagen in veel salons kun je in plaats van als bedreiging, ook als een kans zien. Tijdens deze periode heb je meer tijd beschikbaar om het maximale te halen uit de klanten die in deze tijd wel hun haar laten doen in jouw salon. Veel eigenaren en medewerkers van salons zien productverkoop als een lastig onderdeel van hun vak. Dat het onderdeel van het vak uitmaakt is zeker het geval, maar in plaats van het als een verplicht onderdeel te zien, kun je er ook naar kijken als serviceverlening. Want wat wil de klant? In bijna alle gevallen mooier haar. En wie is de expert op het gebied van mooi haar? Dat ben jij! Veel klanten willen thuis ook die mooie coupe kunnen stijlen zoals jij dat hebt gedaan in de salon. Juist de kapper heeft de beschikking over de kennis van precies de juiste producten en tools om het haar van de klanten mooi te maken. Kennis die is opgedaan tijdens vaak jarenlange ervaring met verschillende soorten haar en verschillende merken en producten. Wat is er mis mee om die kennis te delen? Op die manier dring je de klant niets op, je informeert hem alleen. De keuze om het product te kopen ligt immers bij de klant en die laat zich echt niets opdringen. Lees meer over omzet na de feestdagen in Le Salon.

Λ

Verder in dit nummer

Actueel: Nieuws uit de branche
Sales: Design
Spiegelingen: Salon Kraag
Beurs: HairStyle
Fotogalerie: Krullen, krullen, krullen
Show: Joico op de Miljonair Fair
Steekproef
Inspirerend: 5 minute updo’s
Praktijk: Minimal Modernist
Chain Reaction: Succesvolle praktijkopleider
Uitgekamd: Coos op pad
Producten: Nouveautés

Het volgende nummer van Le Salon verschijnt in combinatie met Visagie in een speciale uitgave: Style Vision. Style Vision verschijnt rond 18 maart 2011.